Παιδική διατροφή (μέρος 1)

Η ανα”τροφή” ενός παιδιού θα αποτελεί πάντα άγχος για τον γονιό ειδικότερα αν ο μικρός μας φίλος έχει και κάποια παραπανήσια κιλά, πόσο μάλλον αν είναι παχύσαρκος. Οι γονείς τις περισσότερες φορές πανικοβάλλονται και ρίχνουν τις ευθύνες σ’ αυτούς, γιατί εργάζονται πολλές ώρες και δεν έχουν τον απαραίτητο χρόνο να φροντίσουν σχολαστικά την διατροφή των παιδιών τους. Κάποιοι άλλοι δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις, ώστε να μάθουν τα παιδιά τους να τρώνε σωστά. Όλα όμως μπορούν να διορθωθούν με σωστό προγραμματισμό και θέληση. Το μόνο πρόβλημα, που μπορεί να υπάρξει σ’ αυτή την προσπάθεια των γονέων είναι η έλλειψη συνεργασίας. Μπορεί το παιδάκι τους να μην θέλει ή μπορεί να δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στην αλλαγή των διατροφικών του συνηθειών. Το ζήτημα είναι να εγκατασταθεί η συμμαχία του γονέα, που είναι υπεύθυνος για τη σίτιση του παιδιού καθ’ ότι ενήλικας, με τον υπεύθυνο διατροφολόγο. Πρόκειται για παρέμβαση και διόρθωση των διατροφικών συνηθειών της οικογένειας και όχι μεμονομένα του μικρού παιδιού.
Γιατί είναι σημαντικό να διατρέφεται σωστά ένα παιδί;
Τα παιδιά, ακόμη περισσότερο από τους ενήλικες, είναι σημαντικό να διασφαλίζουν τα απαραίτητα γι’ αυτά θρεπτικά συστατικά. Η ανάπτυξή τους εξαρτάται σε ένα μεγάλο ποσοστό από τη διατροφή τους. Αν βάλουν γερές διατροφικές βάσεις σ’ αυτή την ηλικία, τότε εξασφαλίζουν τις μελλοντικές, υγιεινές διατροφικές συνήθειές τους ως ενήλικες. Ο ρόλος των γονιών σε όλη αυτή τη διαδικασία είναι πρωταρχικός αφού αυτοί, αποτελούν τα ισχυρότερα πρότυπα του παιδιού. Μ’ αυτό τον τρόπο μπορούμε εύκολα να προλάβουμε την ανάπτυξη της παιδικής και εφηβικής παχυσαρκίας και κατ’ επέκταση και την παχυσαρκία κατά την ενήλικο ζωή. Εφαρμόζοντας τα παρακάτω βήματα με υπομονή, θα καταφέρετε να δια“μορφώσετε” την διατροφή του παιδιού σας.
Βήμα 1ο
Είναι απαραίτητο να προσφέρετε στο παιδί σας ποικιλία τροφίμων. Προσπαθήστε, έτσι ώστε να καταναλώνει τρόφιμα από όλες τις ομάδες. Φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, κρέας, πουλερικά, ψάρια, αβγά, όσπρια, γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα είναι σημαντικό να αποτελούν κομμάτι της διατροφής του. Καθημερινά χρειάζεται τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών και 3 μερίδες τροφίμων πλούσιων σε ασβέστιο (γάλα, γιαούρτι, τυρί, αμύγδαλα, σαρδέλες, σύκα, σπανάκι). Δημητριακά, πατάτες, ρύζι, ψωμί, μακαρόνια, για να εξασφαλίζει την απαιτούμενη ενέργεια, καθώς και πηγές πρωτεΐνης όπως ψάρι, κρέας, κοτόπουλο, αβγά, όσπρια, για την δόμηση των ιστών, πρέπει επίσης να καταναλώνονται συστηματικά κατά την διάρκεια της εβδομάδας. Σημαντικό είναι να διορθώσετε και το μέγεθος της μερίδας. Φροντίστε να υπάρχουν στην καθημερινή διατροφή του παιδιού σας 3 κύρια γεύματα και 2 ενδιάμεσα. Τα κύρια γεύματα είναι σημαντικό να είναι πλήρη, να περιλαμβάνουν δηλαδή φρούτα ή λαχανικά, κάποια πηγή ασβεστίου, αμυλούχους υδατάνθρακες και κάποια πηγή πρωτεΐνης. Το λίπος είναι και αυτό αναπόσπαστο κομμάτι των γευμάτων άλλωστε, αποτελεί συστατικό πολλών τροφών ενώ προστίθεται και στο φαγητό κατά το μαγείρεμα. Καλό είναι κατά το μαγείρεμα να προτιμάτε το ελαιόλαδο και να το προσθέτετε στο τέλος.
Βήμα 2ο
Μην ξεχάσετε τον προγραμματισμό, που αναφέρθηκε νωρίτερα. Τα ενδιάμεσα γεύματα πρέπει να καταναλώνονται ανάλογα με τα σημάδια πείνας και κορεσμού του παιδιού και είναι σημαντικό, να μην αναπτυχθεί στο παιδί η συνήθεια του τσιμπολογήματος. Θυμηθείτε ότι είναι σχεδόν ”εγκληματικό” να ξεκινάει το παιδί σας την μέρα του χωρίς πρωινό. Είναι επίσης σημαντικό να υιοθετήσετε ένα σταθερό πλάνο μαγειρέματος δηλαδή : φροντίστε το παιδί να τρώει ψάρι 2 φορές την εβδομάδα και φροντίστε η μία από αυτές να είναι ένα λιπαρό ψάρι (τόνος, σολομός, τσιπούρα, σκουμπρί, κολιό, σαρδέλες). Τις υπόλοιπες μέρες της εβδομάδας βασικό συστατικό του κυρίου γεύματος μπορούν να είναι τα όσπρια (1 φορά), τα λαδερά τρόφιμα (1 φορά) , το κρέας (1 φορά), το κοτόπουλο (1 φορά) ή τα ζυμαρικά (1 φορά).
Βήμα 3ο
Η σωστή υδάτωση του παιδιού είναι ένα ακόμα θέμα που χρήζει επίλυσης. Τα περισσότερα παιδιά το ξεχνάνε γιατί δεν το θεωρούν σημαντικό. Άλλωστε δεν έχει και γεύση π.χ. γλυκιά όπως η σοκολάτα. Ωστόσο, 6 – 8 ποτήρια νερό είναι απαραίτητο να καταναλώνονται καθημερινά για να καλύπτονται οι ανάγκες σε υγρά ημερησίως.
Βήμα 4ο
Δεν χρειάζεται να αφαιρέσετε τα γλυκά από την καθημερινότητα των παιδιών σας. Μην προσπαθήσετε να τους, τα, στερήσετε. Τα παιδιά αγαπούν τις λιχουδιές, και δη τις απαγορευμένες, ως εκ τούτου θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη η στέρηση από τα ζαχαρωτά, τα παγωτά, τις σοκολάτες. Καθιερώστε το μέτρο στη διατροφή του παιδιού: ένα μικρό γλυκό, δυο – τρεις φορές την εβδομάδα θεωρείται μία λύση εφικτή.
Βήμα 5ο
Η φυσική δραστηριότητα – άσκηση αποτελεί ένα ακόμα βέλος στην φαρέτρα των γονιών. Ενθαρρύνετε το παιδί να ασκηθεί και να μειώσει τις καθιστικές δραστηριότητες. Υπολογιστής και τηλεόραση θα πρέπει να περιοριστούν στις δυο ώρες καθημερινά, όπως άλλωστε συνιστά και η Αμερικανική Παιδιατρική Εταιρεία. Η ένταξή του, μάλιστα, σε κάποια ομάδα(βόλεϊ, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, χάντμπολ) θα βοηθήσει και στην κοινωνικοποίηση του.
Το εν λόγω άρθρο θα χωριστεί σε δύο μέρη. Σ’ αυτό μόλις παρατέθηκαν οι βασικές διατροφικές αρχές που πρέπει να πληρούνται ώστε να εξασφαλίσετε στα παιδιά σας την απαραίτητη θρέψη και ανάπτυξη. Στο επόμενο μέρος θα παρουσιαστεί ο πιο ενεργός ρόλος των γονέων σ’ αυτή την διαδικασία. Δεν φτάνει μόνο η μαμά να μαγειρεύει υγιεινά και ο μπαμπάς να πηγαίνει το παιδί για προπόνηση. Χρειάζεται να διαμορφωθεί μια ενιαία διατροφική συμπεριφορά σ’ όλη την οικογένεια. Θα μάθετε τον τρόπο στο επόμενο μέρος.